Google Användarsignaler och ranking

Sökpodden tog upp frågan kring Användarsignaler på Google i avsnitt 99 – Ta Gift.

Det blev kanske lite mycket snack om användarsignaler och rankingfaktor. Jag skulle gärna ha lite mer snack om hur mycket användarprofilen fungerar och påverkar rankingen, men inte den neutrala inkognito-sökningen jag normalt kör.
Det är inte något nytt att Google anpassar sökresultatet efter användaren, där Google har koll på användaren.

Med ChatGPT och konversationsminnet kommer det att bli allt viktigare för Google och andra sökmotorer att med hjälp av användarsignaler presentera rätt sökresultat för användaren.

Behöver det nödvändigtvis vara en global rankingfaktor, eller en personlig faktor som bygger upp användarprofilen och det personliga sökresultatet.
Lite grann som om användarprofilen får en användarhistorik.
Google borde väl ändå ha en ganska neutral rankingfaktor där de inte har en användarprofil, samt en personlig beroende på hur användarprofilen ser ut.
Viktningen mellan personlig viktning och global viktning kanske är personlig, beroende på hur mycket data som kommit in via alla Googles tjänster.

Jag har under många år ansett att Google presenterat ett sökresultat baserat på min personliga användarprofil, som givetvis bygger på användarsignaler primärt. Samt en neutral sökning som enbart tar hänsyn till min geografiska position. Om man då anser att profilen byggs upp på användarhistorik, beror det på hur min profil ser ut..

När det gäller mätning av sökresultatet har det alltid krävts en neutral användarprofil som enbart skickar signal om geografisk position för det geografiskt anpassade sökresultatet.

Det är det aggregerade värdet och kombination av signaler på sökresultatet som används för att hjälpa att kategorisera vilka signaler som betyder något i de olika specifika sökningarna. Sannolikt är det även olika ranking-modeller som används beroende på var sökningen, historiken, geografin med mera. En typ av big-data-analys för att kunna kategorisera alla nya sökningar. Liknande som tolkningen av sök-frågor är AI/big-data baserad.


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *