Författare: fredrikhimlen

  • Pusselbitarna på plats för Rosett

    En hel del av pusselbitarna för SEO Rosett ligger på plats. Vi har ett par kunder på plats.

    I våras började tankarna på att bryta sig loss från en av Sveriges äldsta SEO-byråer för att arbeta på egen hand forma sig. Först lite skämtsamt, men i takt med att värmen kom blev det mer och mer konkretiserat.

    Efter sommaren kom frustrationen, myndigheter och banker har gått och blivit långsamma. Orsaken är alla demo…byråkrater som styr vårt samhälle. Det tog tid att få allt godkänt på bank, bolagsverk, skatteverk med mera.

    Nu är det jag och Momo som försöker hålla i trådarna.
    Det är full fart på vissa grejer. medan andra går lite långsamt framåt.

  • Vad är ett domännamn värt?

    Ibland så får jag för mig att lägga ned lite tid på att läsa tvistlösningsbeslut (ATF) för toppdomänen .se. Detta eftersom att det är lite intressant att hålla sig uppdaterad.

    För att ha rätt till ett domännamn krävs det i princip att man inte använder det i ond tro, vilket är väldigt flummigt och ofta tolkat väldigt annorlunda. Det intressanta är personer som spekulerar i domännamn. Egentligen håller jag kanske på med lite domännamns-spekulation. Det finns pengar att hämta i det. Enligt Internetstiftelsen kan det handla om ett värde på miljontals kronor.

    När Apple ville lansera sin tjänst iCloud köpte de loss domänen icloud.com från Xcerion, och rykten säger att köpet kostade Apple 28 miljoner kronor.

    https://internetstiftelsen.se/guide/domannamn/sa-mycket-ar-ett-domannamn-vart/

    I andra fall har jag svårt att förstå mig på tvistlösarna och deras argumentation. I ATF-ärendet för domännamnet TEXI.SE finns ett i mitt tycke hårresande påstående, som totalt undervärderar värdet i domännamn för spekulation.

    Av ingiven bevisning framgår att domännamnet varit till salu för 3 099 EUR.

    Utöver dessa omständigheter kan det också i detta ärende beaktas att det är allmänt känt att gängse pris för ett domännamn är några hundra kronor.

    Mot bakgrund av ovanstående omständigheter anser Tvistlösaren vid en sammantagen bedömning att Domännamnet i vart fall har använts i ond tro och att även det andra villkoret är uppfyllt.

    https://www.wipo.int/amc/en/domains/search/text.jsp?case=DSE2021-0042

    I detta ärendet påstås av tidigare innehavaren att ”texi” är ett latinskt ord som typ betyder ”jag täckte”. Enligt Wiktionary betyder ”tēxī” – ”first-person singular perfect active indicative of tegō”. Egentligen är det ett fantastiskt kort ord som kan borde ha ett högt värde för rätt köpare. Enligt mitt personliga tycke så kan ett sådant kort ord på enbart 4 bokstäver utan problem ha ett femsiffrigt värde, alltså är ett pris på 3 099 EUR knappast att räkna som extremt.

    Enligt olika snapbacktjänster som använder holländsk auktion för att kunna köpa domäner börjar de att ta betalt från över 250 000 kr en dryg månad innan domännamnet släpps, för att gå ned till bara några hundra kronor dagen innan den släpps. Men enligt tvistlösaren i det fallet så är allt det rent ocker. Någon direkt bevisning för värderingen på några hundra kronor har jag inte lyckats hitta. Jag vet inte heller vad folk är beredda att betala i holländsk auktion för snapback, men jag kan tänka mig att om ett eftertraktat namn släpps fritt så är det nog någon som är beredd att tömma plånboken.

    Om jag räknar på värdet på de domännamn som jag är innehavare av kan jag räkna ut att jag har investerat åtskilliga tusenlappar i tjänster, förnyelse av domännamn, webhotell, mjukvara, samt lagt många timmars arbete på underhålla. Skulle detta vara något som bara är värt några hundra kronor? Som dessutom kan avgöras av en godtycklig tvistlösare till min nackdel?

    Om jag har något berättigat intresse för mina domännamn? Jag anser att jag har det, annars hade jag inte kostat på mig att förnya och underhålla webbplatserna. Om jag skulle få ett erbjudande på ett domännamn skulle jag kanske ändå vara intresserad att överväga det. Anser du att ”fredrikhimlen.se” är värt ett sjusiffrigt belopp kan jag garanterat vara intresserad av att sälja. Anser du likt naiva Jonas att det bara har ett gängse värde på max några hundra kronor, då är jag inte intresserad av att sälja dig något av mina domännamn, inte ens om jag av misstag råkat registrera ett långt domännamn utan någon som helst namn-värde.

    Jag har inte något som helst intresse över att använda domännamn i ond tro, eller för den delen konkurrerande verksamheter. Jag har gjort ett par sökningar på mina korta domännamn jag äger i varumärkesdatabas. Det kryllar av varumärken med samma namn. Är du intresserad, hör gärna av dig. Jag är troligtvis inte intresserad av att sälja till dig.

  • Signaler på Google

    Användarsignslerna är väl knappast något konstigt eller något nytt. Jag söker ofta i inkognito-läge eftersom att jag inte vill ha ett sökresultat som är alltför påverkat av mina användardata. Framförallt om jag är ute efter att se ett så neutralt resultat som möjligt.

    Så är detta något nytt för ranking? Eller är det gammal skåpmat, att användardata och användarhistorik påverkar min profil och mitt sökresultat.
    Sedan försöker väl Google hitta någon lookalike för att ge ett anpassat resultat.

    Eller är jag ute och cyklar? Eller stämmer inte argumenten jag har för att du inte får samma resultat i toppen som mig?

  • Google Användarsignaler och ranking

    Sökpodden tog upp frågan kring Användarsignaler på Google i avsnitt 99 – Ta Gift.

    Det blev kanske lite mycket snack om användarsignaler och rankingfaktor. Jag skulle gärna ha lite mer snack om hur mycket användarprofilen fungerar och påverkar rankingen, men inte den neutrala inkognito-sökningen jag normalt kör.
    Det är inte något nytt att Google anpassar sökresultatet efter användaren, där Google har koll på användaren.

    Med ChatGPT och konversationsminnet kommer det att bli allt viktigare för Google och andra sökmotorer att med hjälp av användarsignaler presentera rätt sökresultat för användaren.

    Behöver det nödvändigtvis vara en global rankingfaktor, eller en personlig faktor som bygger upp användarprofilen och det personliga sökresultatet.
    Lite grann som om användarprofilen får en användarhistorik.
    Google borde väl ändå ha en ganska neutral rankingfaktor där de inte har en användarprofil, samt en personlig beroende på hur användarprofilen ser ut.
    Viktningen mellan personlig viktning och global viktning kanske är personlig, beroende på hur mycket data som kommit in via alla Googles tjänster.

    Jag har under många år ansett att Google presenterat ett sökresultat baserat på min personliga användarprofil, som givetvis bygger på användarsignaler primärt. Samt en neutral sökning som enbart tar hänsyn till min geografiska position. Om man då anser att profilen byggs upp på användarhistorik, beror det på hur min profil ser ut..

    När det gäller mätning av sökresultatet har det alltid krävts en neutral användarprofil som enbart skickar signal om geografisk position för det geografiskt anpassade sökresultatet.

    Det är det aggregerade värdet och kombination av signaler på sökresultatet som används för att hjälpa att kategorisera vilka signaler som betyder något i de olika specifika sökningarna. Sannolikt är det även olika ranking-modeller som används beroende på var sökningen, historiken, geografin med mera. En typ av big-data-analys för att kunna kategorisera alla nya sökningar. Liknande som tolkningen av sök-frågor är AI/big-data baserad.

  • Sökoptimering för värmepump

    En kompis har fått mig att fundera över det här med hur man bygger en hemsida för ett nystartat företag som arbetar med luftvärmepumpar. Det är egentligen inte något som jag är särskilt bra på. Jag har en liten förståelse för vilka sidor som krävs, men de flesta aktörerna är inte seriösa. Eller, de arbetar med att installera luftvärmepumpar, inte med sökoptimering, bygga hemsidor eller annat som de inte är bra på.

    Luftvärmepumpar är ett effektivt sätt att spara pengar på uppvärmning och kyla. De kan vara dyra att köpa, men det finns prisvärda alternativ från kända märken som exempelvis Toshiba och Bosch. Jag tänker här kika på hur man kan vad man bör för att hitta den billigaste värmepumpen i Nässjö och Eksjö.

    Sökoptimering för att hitta en prisvärd luft-värmepump

    För att hitta den billigaste luftvärmepumpen i Nässjö och Eksjö, är det viktigt att söka. En enkel sökning på Google kan ge en mängd olika resultat, de flesta totalt irrelevanta. Det kan vara svårt att veta vilka som är de mest relevanta och träffsäkra sökningarna. För att optimera sökningen kan man använda sig av olika sökord och fraser.

    Exempelvis kan man söka efter ”billig luftvärmepump Nässjö” eller ”prisvärd luftvärmepump Eksjö”. Genom att inkludera platsnamnet i sökningen blir det lättare att hitta lokala leverantörer som kan erbjuda bra priser. Man kan också söka efter specifika märken som Toshiba och Bosch för att hitta högkvalitativa produkter till bra priser. För att verkligen lyckas med detta bör sidor skapas specifikt för dessa sökningar.

    Att jämföra priser och recensioner på nätet

    För att hitta den billigaste och mest prisvärda luftvärmepumpen i Nässjö och Eksjö, är det viktigt att jämföra priser och recensioner. Genom att söka efter olika leverantörer och jämföra deras priser kan man hitta den bästa dealen. Att läsa recensioner från andra kunder kan också vara en bra idé för att få en uppfattning om produkternas kvalitet och prestanda. Därför kan det vara bra att få med rekommendationer på sidan. Det är även viktigt att i H1 och H2-rubriker vara tydlig med att det är prisvärda alternativ man levererar.

    Det är även viktigt att kunna ge ett ungefärligt prisförslag. Annars har man inte koll på vad som är ett rimligt pris. Vad kan en värmepump kosta?

    En annan faktor att överväga är installationen av luftvärmepumpen. Här är det viktigt att få ett bra pris samt få den installerad av ett proffs. Att ha en klar bild av vad som ingår i priset är viktigt för att undvika obehagliga överraskningar. Dessutom är det inte lätt att veta vad totalkostnaden blir för, säg 20 år med luftvärmepump.

    Köp av prisvärd luftvärmepump från välkända märken

    När man har hittat den billigaste och mest prisvärda luftvärmepumpen i Nässjö och Eksjö, är det viktigt att välja en produkt från en pålitlig producent som exempelvis Toshiba eller Bosch. Att köpa från välkända märken garanterar att produkten är av hög kvalitet och kommer att fungera bra under lång tid. Att även köpa från en kompetent återförsäljare är viktigt.

    Det kan vara lockande att köpa en billig luftvärmepump från en mindre känd tillverkare, men det kan leda till problem och högre kostnader i längden. Att investera i en kvalitativ luft-luftvärmepump är en långsiktig och effektiv lösning.

    Toshiba, Mitsubishi och Bosch är några välkända tillverkare av värmepumpar på marknaden idag. När man köper en luft-värmepump från en av dessa tillverkare kan man räkna med en pålitlig och hållbar produkt.

    Att hitta den billigaste luftvärmepumpen i Nässjö och Eksjö kan verka utmanande, men genom att söka och jämföra priser och recensioner kan man hitta en prisvärd lösning. Det är viktigt att investera i en högkvalitativ produkt för att undvika högre underhållskostnader i längden. Genom att göra en noggrann forskning kan man hitta en luftvärmepump som passar ens behov och budget.

  • Nystart på bloggen

    Hej alla! Jag är så glad att ni har hittat hit till min nya blogg. Jag har bestämt mig för att börja om från början med en blogg som handlar om mitt liv, mina intressen och mina tankar. Jag har bloggat i flera år, men jag kände att det var dags för en nystart. Jag vill skapa en plats där jag kan vara ärlig, kreativ och inspirerande. Jag hoppas att ni kommer att följa med mig på den här resan och att ni kommer att tycka om det jag skriver.

    På den här bloggen kommer jag att dela med mig av allt möjligt som händer i mitt liv. Jag kommer också att ge er tips och råd om olika saker som jag tycker är viktiga eller roliga. Jag älskar att lära mig nya saker och att utveckla mig själv, så jag kommer också att dela med mig av mina erfarenheter och lärdomar.

    Jag vill att den här bloggen ska vara en plats där vi kan ha en öppen och trevlig dialog. Jag uppskattar era kommentarer och åsikter, så länge ni är respektfulla och snälla mot varandra. Jag vill också att ni ska känna er fria att ställa frågor eller komma med förslag på vad ni vill läsa mer om. Jag är alltid öppen för feedback och nya idéer.

    Jag är så spänd på att börja om från början med en blogg som speglar vem jag är och vad jag brinner för. Jag hoppas att ni är lika spända som jag och att ni kommer att trivas här. Tack för att ni läser och välkomna till min nya blogg!