DM, SEM, SEA, SEO


Hur hänger allt ihop med alla dessa förkortningar. Vad är vad, och vad används när och var. Är det fel att använda ett begrepp i ett sammanhang eller ett annat.

Jag börjar här med en massa förkortningar. Kort är det följande:

DM – Digital Marketing – Digital marknadsföring

Själva huvudgruppen för all digital marknadsföring. Det är det breda begreppet, innefattar all den marknadsföringen som är digital. Det vill säga alla möjliga typer av plattformar.

SEM – Search Engine Marketing – Sökmarknadsföring

Detta är bara en specifik del av all digital marknadsföring, men den går att bryta ner i ytterligare beståndsdelar. Nu är vi så nischade att många verktyg spänner utanför detta området. Till exempel Google Ads har marknadsföringskanaler som är nischade på områden som inte ens är i närheten av sökmarknadsföring.

Här finns kanske ett litet problem, det är djupt nischat, men ändå är det ganska brett. Jag har sett att en del missuppfattar detta begreppet till att vara en synonym för bara en liten del av det hela. Men den tolkningen är inte kompatibel med att se alla beståndsdelar som en del av helheten.

SEA – Search Engine Advertising – Sökannonsering

En av de mindre använda förkortningarna. Detta beror på att en del personer sätter likhetstecken mellan detta och SEM. Men, det är inte ett korrekt påstående. Visst, det är ungefär samma sak, men SEM innefattar mycket mer. I princip handlar detta bara om en specifik del av annonseringen i söknätverken.

SEO – Search Engine Optimization – Sökoptimering

Detta är sannolikt den mest kända förkortningen. Det är en av de viktigaste delarna i sökmarknadsföringen. I princip handlar det om att förstå sökmotorernas användare, och leverera en webbplats som snackar det språket som användaren snackar. Besvara de frågorna som användaren har.

Eller nej, det är kanske inte riktigt sant. Mycket av de aspekterna som finns för att få en fungerande sökoptimering är att få en bra sökmarknadsföring. Eller för den delen digital marknadsföring. Om inte alla pusselbitar finns på plats fallerar det.

Om vi inte möter besökaren där den finns, med det språk han har, är vi arbetet i princip chanslöst. Vissa faktorer är viktiga för att få en bra position i sökresultatet eller i annonsutrymmet. Innehållet på sidan, budget med mera. Andra faktorer är bara relevanta för att få en besökare, eller ännu bättre en användare som gör önskad interaktion.

Det är därför viktigt att fokusera arbetet på rätt ställe. Det är onödigt att fokusera på fel del av sökmarknadsföringen. Det räcker komma långt med bara ren digital marknadsföring. En titel som nämner vad besökaren är ute efter samt en meta-beskrivning som talar samma språk. Ett innehåll som i rubriker och text är relevant, samt ett antal relevanta bilder. Ett innehåll med information och de uppmaningar som krävs för att pusha besökaren att beställa en produkt eller fylla i ett formulär (konvertering). Sökmarknadsföring utan att arbeta på hemsidan och att få till konverteringar kan väl inte bedömas vara lönsam?

,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.